Începutul anului școlar vine de fiecare dată cu renovări, înnoiri, împrospătări și schimbări. În acest context, renovarea sau schimbarea locurilor de joacă din școli devine și ea parte integrantă în modernizarea și dezvoltarea acestor instituții, ca entități de bază în educarea și dezvoltarea copiilor.
Un studiu efectuat în Statele Unite despre popularitatea școlilor care au locuri de joacă funcționale a evidențiat o legătură foarte strânsă între locurile de joacă și plăcerea de a veni la școală. Tot din acest studiu rezultă că școlile care dispun de mobilier urban în incintă beneficiază de un grad mai ridicat de frecventare de către părinții care vin să-și ia copiii de la școală, dar și de efectuarea de lecții în aer liber sau diferite aplicații didactice.
Unul dintre beneficiile importante ale acestor facilități în școli, pe lângă popularitate sau funcționalitate este cel al nivelului crescut de activități fizice efectuate de către copii. Același studiu demonstrează că proximitatea locurilor de joacă sau a zonelor fitness de exterior este asociată cu creșterea activităților fizice sănătoase, comparativ cu zonele unde nu există astfel de locuri.
Pe fondul confruntării din ce în ce mai acute cu problemele obezității la grupele de vârstă școlare, mișcarea fizică trebuie implementată în toate locurile publice, pentru a oferi alternative de mișcare și sport în aer liber. Avantajele unui astfel de mod de viață sunt arhicunoscute, dar pentru a obține o educație și o gândire sănătoasă, acestea ar trebui materializate de câte ori avem ocazia.
O analiză a nivelurilor de activitate fizică la locurile de joacă din școli a scos în evidență ca la elevii din învățămantul secundar (clasele 8-10) a fost raportată o activitate fizică crescută la locurile de joacă din școli, atât pe timpul vacanței cât și în timpul anului școlar. În învățământul primar acest tip de activități este și mai crescut, datorită activităților recreative incluse în programele școlare.
În plus, față de aceste studii, s-au făcut observări ale efectelor renovării locurilor de joacă din școli asupra nivelurilor de activități fizice sau de utilizare de către elevi. S-a constatat că copii sunt atrași de culoarea și designul locurilor de joacă, dar și de funcționalitatea lor. Structurile de joacă cu tematici sportive (coșuri de baschet, trasee concurs, aparate fitness) sau cele destinate activităților multiple sunt atribute remarcabile în alegerea unei școli.
Pentru a se încadra în categoria facilităților pe lista de prezentare a școlilor, locurile de joacă trebuie să însumeze mai multe criterii esențiale. Starea lor generală trebuie să fie una bună, să fie curate, de calitate, respectând normele de siguranță pe care le oferă doar echipamentele de joacă profesionale.
Băncile, suporturile pentru biciclete sau coșurile de gunoi reprezintă o necesitate mai degrabă decât o facilitate, fiind unanim apreciate de către elevi, cadre didactice sau vizitatori. Curățenia generală este un aspect esențial atât în alegerea unei școli, cât și în modul în care educația primită poate fi direct aplicată în cadrul acesteia. Ce părinte și-ar da copilul să învețe într-o școală care nu este curată? Cum poate fi menținută curățenia într-o instituție în care nu există aceste condiții?
Caracteristicile și facilitățile atribuite locurilor de joacă din școli au generat în ultimii ani, o competiție în cadrul școlilor. Topul acestora s-a modificat esențial în urma renovării sau înlocuirii locului de joacă sau zonei fitness cu echipamente noi, multifuncționale, concepute să aibe și diferite roluri educative.
Alături de încurajarea copiilor spre sport și mișcare, joaca își are rolul ei, de necontestat, în educarea și creșterea sănătoasă a copiilor de toate vârstele.
Soluțiile de amenajare pentru locuri de joacă destinate școlilor sunt nu doar multiple, ci și foarte inspirate. Există tipuri de echipamente care vor transforma curtea școlii într-un loc nu doar frumos și atractiv, ci și funcțional și util pentru toate grupele de vârstă. Echipamentele de joacă profesionale sunt concepute să ofere nu doar divertisment și siguranța, ci au și roluri educative și creative. Încurajarea copiilor spre mișcare în aer liber, în toate formele ei, va crește copii sănătoși și puternici, cu o dezvoltare fizică și intelectuală corespunzatoare.
Tendința spre dezvoltare ține de normalitate. Școlile reprezintă cea mai răspândită formă de educare și formare a copiilor noștri, motiv pentru care alinierea la evoluție, devine obligatorie pentru menținerea acestora în topul preferințelor celor mari și mici deopotrivă. Școlile bune sunt școli competitive și dotate, pe scurt școli de top.